بازاریابی به روش نهنگ آبی

بازاریابی یا مارکتینگ Marketing فرایندی است که در محیط مدیریتی -اجتماعی میان افراد گروهها و مجموعه ها و یا شرکتها از طریق ارائه خدمت و یا محصول و یا مواد و یا …. تولید و مبادله می پردازند تا نیاز یا نیازهای طرف مقابل پاسخ بگویند. حال که با مفهوم بازاریابی آشنا شدیم بهتر است به سراغ بازاریابی به روش نهنگ ابی برویم

اساسا بازی نهنگ آبی چیست؟

بازی نهنگ آبی در واقع می توان گفت یک بازی اینترنتی است که بصورت بین المللی و در بسیاری از کشورها وجود دارد. بازی ساده جذاب و در عین حال دارای پیچیدگیهای خاصی است که متشکل از یک سری از وظایف واگذاری شده به بازیکنان و ارتباط دادن میان بازی کننده که در سیر بازی به انها نهنگ اطلاق می گردد. نهنگها توسط مدیر یا مدیران در طول یک دوره پنجاه روزه به فرد فرامینی می دهند مانند فیلمهای افسانه ایی ده فرمان که در این بازی ۵۰ فرمان است و متاسفانه در مرحله پایانی فرد بازی کننده را مجبور به خودکشی میکنند .

سازنده بازی با نام مستعار روباه معتقد است با این بازی افراد ناتوان و یا کم توان از بین می روند این تفکر همان تفکر هیتلر و اس اس ها است که افراد کم توان و عقب افتاده و یا … را در المان نازی تیرباران و یا با تزریف امپولهای سمی از بین می بردند و امروز ما شاهد تکرار دوباره تاریخ ان هم توسط یک جوان روسی هستیم.

این نهنگ از کجا امد:

اصطلاح «نهنگ آبی» از پدیده ساحل نهنگ می‌آید که مربوط به خودکشی دسته جمعی نهنگ ها است و اقتباس و الگو برداری است از خودکشی دسته جمعی نهنگها در اقیانوس با امدنشان به ساحل است .با ورود و ثبت نام اعضاء بلافاصله به انها نهنگ خطاب می‌شود. این بازی در هندوستان بیشترین تعداد خودکشی را دارد، به طوریکه پلیس هندوستان نصب و انتشار و حتی ذخیره فایل خام نصبی این بازی را جزء جرایم نرم‌افزاری محسوب نموده فرد دچار تعقیب قانونی می گردد اما سوال این است چرا این میوه ممنوعه توسط مخاطبان بسیاری را در سرتاسر جهان و مخصوصا زادگاهش را هدف قرار دهد .

نهنگ ابی میوه ممنوعه

در این بازی هیجان انگیز اینترنتی ۵۰ مرحله‌ای از مخاطبان که قشر بیسواد کم سواد کم تجربه و ساده و سهل الوصول جامعه هستند و عمدتاً نوجوانان هستند خواسته می‌شود روزانه تکلیف کوچک و ساده ایی را بصورت پله کانی بازی کنند و همه چیز انگار با یک شوخی ساده شروع می شود اما شما کم کم معتاد یک افیون شیمیایی می شوید که در قدم اول هیچ نیست اما این هیچ همه هستی شمارا خواهد گرفت.

پس از هر مرحله ساده و یا هر شوخی ساده شما یک عکس برای مدیر سایت و بازی ارسال نموده و جهانی شده در چالش نهنگ ابی قرار خواهید گرفت اما این شروع یک بازی بسیار خطرناک است عکس دست شما که با تیغ بریده اید در بین کلیه بازگران کشورها و دوستانتان متشر می شود شما ابر قهرمان داستان بازی پیش خود و دوستانتان و جهان شناخته شده و کم کم دیگر رویتان نمی شوید پا پس بکشید مهمتر از همه اینکه دیگر شما یک فرد قدرتمند و با جسارت لقب گرفته اید همه چیز بصورتی طراحی شده که شما مانند سربازان امریکایی که در جزیره ای دورافتاده در اقیانوس ارام اسیر ژاپنیها هستند به مسیر خودکشی سوق داده شوند و دقیقا بازی نهنگ آبی از این رویه برای بازاریابی و نگاهداشت مشتریان ساده بی تجربه و جوان و بی تجربه خود سود میبرد.

در هر مرحله کار سخت تر می شود بریدن کندن و زخم زدن و تخریب و یا خود تخریب در دستور کار این بازی ساده اما بسیار پیچیده رو.انی است شما در سیر این بازی انقدر ناتوان و ضعیف می شوید که اماده برای خودکشی و عدم درک زمان و مکان و شخصیت خود خواهید شد صبح زود بیدار شدن و گوش دادن به موسیقی های خاص که روی روح و روان افراد تاثیر بسیار تخریبی داشته و در ادامه دیدن فیلمهای ترسناک که روح روان را به بازی می گیرد و دقیقا در راستای بازی جان فرد را هدف قرار می دهند.

نهنگ آبی در سال ۲۰۱۳ در روسیه و با “F57” یکی از نام‌های به اصطلاح “گروه مرگ”شبکه اجتماعی متولد شد شاید روباه هرگز فکر نمی کرد این ایده تا این حد پیش رود و برای او اسم و رسمی به همراه بیاورد اما اولین خودکشی ناشی از آن در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده‌ و قربانی فیلیپ بودکین دانشجوی اخراجی رشته روانشناسی بود او به دروغ مدعی به اختراع این بازی بود او اعلام نموده بود من یک پاک کننده هستم و افراد بی ارزش را با این بازی حذف می کنم

چرا خودکشی

اما علت عمده موفقیت در این بازاریابی و گسترش سریع و شدید انرا در سرتاسر جهان و در نهایت خودکشی افراد را باید در استفاده هوشمندانه و حرفه ای از گیمیفیکیشن در این بازی دانست . اما باید بدانیم که گیمیفیکیشن عبارت است از روانشناسی رفتاری که در تقابل با سنت بازی های جاری طراحی و تدوین شده و در تلاش برای تغییر رفتار انسانیا و طراحی برای تغییر رفتاری با احساس نیاز و وابستگی شدید با تمرکز بر نیازهای روحی و روانی افراد است در این رویه شما هر چه بیشتر مغرور تر و آزادانه رشد نموده هر مرحله هیجان کاذب بیشتر و بهتر و کاملا متفاوت تری دارد و با جذب حداکثری پیوسته شمارا به دنبال خود می کشاند.

در بازی نهنگ ابی در نگاه اول قدمهای شما در این بازی اینترنتی شاید ساده مثل اب خوردن باشد و کمی جذاب باشد کاری که هیچکس نکرده بخودت ببال و مغرور تر شو تو در دایره بازی قار گرفته ای که متعلق به افراد خاص است پس خاص شو نهنگ ابی میوه ممنوعه است پس تلاش کن از نرده بانهای ان بالا بروی و این مرحله و این کارهایی که باید انجام دهید که ساده است تو بزرگتر از هر فرد دیگری هستی برو جلو انجام بده اما هر مرحله و هر فرمان آکنده از معنا و ارتباط با دیگران است و راهی بسوی اعتیاد شما به انجام همین کارهای احمقانه و ساده که بی خطر و بی ضرر هستند و مرا سرشار از لذت می کنند دقیقا کاری که مواد شیمیایی و قرصهای روانگردان با مصرف کننده انجام می دهد.

و همه این موارد مواردی است که متاسفانه بسیاری از جوانان و حتی نوجوان ساده و کم تجربه و نادان حاضرند برای آن بمیرند، و البته می‌میرند. چنین محیطی احساسی به نام «هیبت» ایجاد می‌کند که از نگاه روان شناسان، اوجِ احساسات مثبت و رضایتمندی است

در نهنگ ابی فرد با صدمه زدن به خود در عین ناباوری عزت نفس و غرور خود را ذره ذره کاملا نابود می کند طراحان اصلی بازی دقیقا با این رخنه در حوزه عزت نفس و ضعف شدید جسمانی با کم خوابی شدید کم کم کنترل روح و روان و افکار و جسم و در نهایت افعال فرد را به دست گرفته و در ادامه جان فرد را بگیرند اما هدف چیست هدف طراح اصلی بازی نشان دادن قدرت بی حد و حصر خود در بدام کشیدن و گرفتن جان ادمها است هر چند او خود را یک پاک کننده زمین از وجود این افراد می دارند. در لایه پنهان این بازی انچه نظر را به شدت جلب می کند استفاده از تکنیک متعهد ماندن و تعهد گرفتن است که به صورت ناخودآگاه، باعث ایجاد انگیزه برای رفتن به مرحله سخت بعدی و دادن یک پاداش غیر قابل تصور هرچند در نهایت پاداشها هم ارزش چندانی ندارد و بیشتر در لایه های پنهانی خود در ذات بازی و در راستای گرفتن همه جانبه عنان بازیگر برای سوق دادن فرد به سمت خودکشی است .

در این بازی از تکنیکهایی استفاده می شود که هر بازاریاب و مدیری می تواند از ان استفاده نماید تا بتواند بیشتر و بهتر محصول و خدمات خود را معرفی نموده و مشتری را وادار به خرید نماید مراحل مختلف و تمرکز بر رضایت مندی مشتری و باز سوق دادن مشتری برای معرفی مشتری جدید و باز تمرکز بر مشتری قدیمی هرچند در نهنگ ابی هدف نابودی خریدار بازی است اما انچنان بازی استتار شده و هدف ان استتار شده که گروه هدف به راحتی فریب خورده به سمت خودکشی سوق پیدا کنند .

شاید رمز موفقیت این روزهای کسب و کارهای بزرگ و کوچک این است که هرچند تکنیکهای نهنگ ابی را می شناسند اما نحوه بازی صحیح و بازی سازی را نمی دانند یادمان باشد هنر این بازی تکنیک نیست استفاده مستمر و حرفه ای از تکنیک با رنگ و ابی فراتر از واقع و باور است نهنگ ابی اوج هنر بازاریابی و هدایت و رهبری مشتری است جذب مشتری بصورت شبکه ایی و مجبور نمودن افراد که مانند برخی از شرکتهای هرمی هر فرد تعدادی را جذب نماید و راه حلهای ساده در لوای توسعه و بهبود و بالا بردن منزلت و افتخارات فرد در سیر بازی همه نکات مهمی است که در نهنگ ابی به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

مازیارمیرمشاور وتحلیلگر

 

 


5 دیدگاه برای “بازاریابی به روش نهنگ آبی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.