سازمان تأمین اجتماعی در مسیر تحول و ارتقاء خدمت رسانی

پایگاه خبری کوتاه آنلاین – سازمان تأمین اجتماعی در سال ٩۶ اقدامات و تلاش های زیادی را برای ایجاد تحول و پیشرفت در راستای بهبود و ارتقاء خدمات انجام داده است.
استفاده گسترده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات بهترین و موثرترین راهکار برای بهبود خدمت رسانی به مردم است که در سازمان تأمین اجتماعی با جدیت درحال پیگیری است. در ادامه به گوشه هایی از مهمترین فعالیت های انجام شده در این سازمان در سال ٩۶ اشاره می شود.
پرونده الکترونیک بیمه شدگان
ایجاد پرونده الکترونیک برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی یکی از برنامه های اساسی و تحول ساز در این سازمان است که ضرورت انجام این کار از سالها قبل کاملا روشن بود.
در سال های اخیر مقدمات اجرای این کار فراهم شد و فاز اجرایی آن در ادارات کل غرب و شرق تهران بزرگ از اواخر سال ٩۵ کلید خورد که نتایج آن در شعب شهرستان تهران که حجم قابل توجهی از پرونده های بیمه شده را در اختیار داشته با ٨٠ درصد پیشرفت (تصویر برداری از اسناد و مدارک ) همراه شده است.
با اجرای این طرح در تهران ، مرحله دیگر پروژه در تعدادی از شعب تأمین اجتماعی در استانهای مرکزی، سمنان، خراسان شمالی، قم، زنجان و خراسان جنوبی آغاز شد و عملیات تصویر برداری از مستندات پرونده های بیمه شدگان در استان مرکزی با پیشرفت ١٠٠ درصدی و در استانهای سمنان و خراسان شمالی با تقریب ۵٠ درصدی و استان زنجان با پیشرفت ٢٠ درصدی همراه بوده است.
بازرسی کارگاهی الکترونیکی
طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیک (هوشمند) و تعمیم آن به تمامی شعب سراسر کشور (قریب به ۵۶٠ واحد) در آذرماه سالجاری تکمیل و به بهره برداری نهایی رسید.
توسعه دامنه خدمات، ممانعت از فرار بیمه ای، هوشمند شدن مکانیزم بازرسی و استاندارد شدن آن و همچنین وحدت رویه و ممانعت از اعمال سلیقه در اجرای قوانین و مقررات از دستاورد های این پروژه محسوب می شود.
کاهش زمان پاسخگوئی هیاتهای تشخیص مطالبات
پس از برگزاری جلسات و هم اندیشی های متعدد با کارفرمایان و واکاوی مشکلات ، چالش ها و مسائل مبتلا به آنان در فضای کسب و کار، با رویکرد اصلاح فرایندهای کاری ، دوره زمانی رسیدگی به پرونده ها ی شرکای اجتماعی سازمان از حدود ٢ سال به کمتر از یک ماه تنزل یافت.
با این کار یکی از خواسته های برحق جامعه کارفرمایان و تولید کنندگان از سازمان تأمین اجتماعی محقق شد. کوتاه شدن زمان رسیدگی به پرونده ها، امکان تعیین تکلیف حسابها و مشخص شدن میزان بدهی های بیمه ای را به دنبال دارد.
طرح تمرکز پرداخت تعهدات قانونی
محدودیت منابع مالی باعث شد که این معاونت در راستای وظایف ذاتی خود، حداکثر بهره وری از منابع موجود را مد نظر قرار دهد. بدین جهت در شاخه مدیریت نقدینگی، طرح پرداخت متمرکز تعهدات قانونی مد نظر قرار گرفت. اجرای این طرح از یک سو باعث کاهش رسوب وجوه نقد در واحدهای اجرایی شده و از سوی دیگر موجب کاهش تسهیلات دریافتی از بانک ها برای پرداخت تعهدات قانونی گردیده است. از اولین نتایج اجرای این طرح می توان به کاهش هزینه های مالی سازمان، کشف هم پوشانی ها، مدیریت بهینه منابع مالی اشاره کرد.
ارائه تسهیلات خرید دین به کارفرمایان با همکاری بانک رفاه کارگران
در این طرح کارفرمایان دارای بدهی بیمه ای، از سوی سازمان تأمین اجتماعی به بانک رفاه کارگران معرفی می شوند و معادل بدهی از طریق بانک رفاه به آنها تسهیلات پرداخت می شود.
این برنامه با همکاری سازمان تأمین اجتماعی و بانک رفاه برای همکاری حداکثری با واحدهای تولیدی در راستای حفظ اشتغال و افزایش نقدینگی واحدها اجرایی شده است.
توسعه خدمات درمانی
افتتاح بیمارستان شهدای زاگرس ایلام (میلاد چهار) ، بیمارستان امیر کبیر اهواز (میلاد پنج) ،١٠ برنامه ارتقاء هتلینگ ، ١۶ مرکز درمانی سرپایی، ساماندهی و استانداردسازی ٨ بخش اورژانس ، بخش دیالیز بیمارستان ابوالفضل العباس(ع) خراسان جنوبی نصب و راه اندازی شش دستگاه سی تی اسکن ١۶ اسلایس در مراکز تابعه، دودستگاه سنگ شکن برون اندامی و دودستگاه MRI .
برنامه ریزی برای راه اندازی ٩ واحد درمانگاهی، سه دستگاه سی تی اسکن، دو دستگاه ام آر آی و ١۵ مورد ارتقاء هتلینگ وتوسعه و استانداردسازی اورژانس بیمارستانی و توسعه بخش های بستری .
بیمه ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی مقیم ایران
بیمه اتباع خارجی مقیم ایران از جمله تعهدات و تکالیف قانونی سازمان تأمین اجتماعی است که به منظور اجرای کامل این امر، امکان نامنویسی متمرکز اتباع خارجی برای دریافت شماره تأمین اجتماعی برای اتباع خارجی فراهم شده است.
به همین منظور تعامل و هماهنگی سازمان تأمین اجتماعی با وزارتخانه های کشور، اطلاعات ، تعاون کار و رفاه اجتماعی و امور خارجه برقرار شده است و شاهد توسعه خدمات به اتباع خارجی مقیم ایران هستیم.
درباره ایرانیان خارج از کشور نیز ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی یکی از نمودهای بارز حمایت از ایرانیان در سراسر جهان محسوب می شود.
برای تحقق این برنامه، تعمیم و گسترش پوشش بیمه ای به ایرانیان خارج از کشور از طریق فن آوری های نوین با رویکرد ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و همچنین صدور پروانه فعالیت برای ٢١ کارگزار رسمی برون مرزی تأمین اجتماعی در اقصی نقاط دنیا توسط سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است.
ورود مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی در کتابهای درسی
در سال های اخیر با همکاری وزارت آموزش و پرورش تلاش های زیادی برای وارد شدن مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی در کتابهای درسی صورت گرفت و در سال ٩۶ شاهد به نتیجه رسیدن این تلاش ها بودیم.
به دنبال پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته در کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی دوره دبستان و همچنین کتاب های رشته های فنی و حرفه ای اهمیت و ضرورت پوشش بیمه ای برای آحاد افراد جامعه مطرح شد. با توجه به اینکه مدارس از اولین و مهمترین مراکز ترویج فرهنگ و شکل گیری نگرش آینده سازان این مرز و بوم هستند، ورود این مفاهیم به کتابهای درسی گامی بلند از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای ترویج فرهنگ بیمه ای در کشور محسوب می شود.
قانون مند شدن جذب نیرو
در سال های اخیر استخدام نیروی انسانی در سازمان تأمین اجتماعی کاملا منطبق با معیارهای قانونی انجام می شود.
در سال ٩۶ آزمون های استخدامی منطقه ای برای استخدام ١۴۶ نفر طی۴ مرحله در استان های استان های بوشهر، مرکزی، سمنان، لرستان، مازندران و تهران برگزار شده است.
ارائه دیدگاه های کارشناسی به مجلس شورای اسلامی
تأمین اجتماعی از جمله سازمان هایی است که با توجه به دامنه وسیع خدمات و افراد تحت پوشش با حساسیت و دقت فراوانی از سوی مراجع قانون گذاری کشور مورد توجه قرار دارد.
سازمان تأمین اجتماعی همواره ارائه نظرات و دیدگاه های کارشناسی به مبادی قانون گذاری بویژه مجلس شورای اسلامی را در دستور کار دارد و با توجه به اینکه بسیاری از طرح ها و لوایح در دستور کار مجلس به نوعی بر فعالیت این سازمان اثرگذار است ارتباطی دائمی و دوجانبه برای ارائه نظرات بین سازمان تأمین اجتماعی و مجلس شورای اسلامی برقرار شده است.
تنقیح و تلخیص بخشنامه ها و دستورالعمل ها
با توجه به اینکه بیش از ۴٠ سال از فعالیت سازمان تأمین اجتماعی می گذرد، در این مدت طولانی مصوبات متعدد و بخش نامه ها و دستورالعمل های فراوانی به واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شده است. در مواردی ممکن است که در دستورالعمل ها و بخش نامه های صادره ابهامات و یا نتاقضاتی بوجود آید و یا اطلاع رسانی مناسب این حجم بالا از قوانین و بخنامه ها با سختی هایی همراه باشد.
برای رفع این مشکلات تنقیح و تلخیص بخشنامه ها و دستورالعمل ها در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است. این برنامه از سال ٩۶ با جدیت دنبال شده و در سال آینده نیز پیگیری خواهد شد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.