هماهنگی راه‌آهن و مترو به منظور ارایه بلیت یکپارچه

پایگاه خبری کوتاه آنلاین – مدیرعامل راه‌آهن از هماهنگی بین راه‌آهن و مترو به منظور ارایه بلیت یکپارچه به مسافر خبرداد وگفت: تمام تلاش ما این است که ارتباط بین مترو و شبکه حمل‌ونقل ریلی در تهران ایجاد کنیم و سیستم «یک بلیت، یک سفر» در سال ۹۷ اجرایی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمد زاده درنشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه در سال ۹۶ میزان ۸۰۰ کیلومتر خط روی زمین ریل‌گذاری شد که در استان‌هایی نظیر خوزستان، لرستان، تهران، بافق ـ اصفهان، استان خراسان و… است گفت: در خطر ملایر ـ کرمانشاه آمادگی اعزام قطار داریم که در پیش‌فروش بلیت قطارهای نوروزی خواهد آمد ولی فعلاً منتظر هماهنگی استانی هستیم
وی با بیان اینکه خط مراغه ـ‌ ارومیه اوایل ۹۷ تحویل راه‌آهن می‌شود افزود: همچنین بخش قابل‌توجهی از خط قزوین ـ رشت ریل‌گذاری شده و در ماه‌های اول و یا دوم سال ۹۷ بهره‌برداری می‌شود و در مجموع در سال ۹۶ حدود ۱۳۰۰ کیلومتر خط جدید در کشور اجرا شد؛ از مجموع ۷۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری ما ۱۰۰ کیلومتر آن بازسازی بود. این بازسازی در فرسوده‌ترین و سخت‌ترین خط‌ها انجام شد.
محمدزاده تصریح کرد: در ۳ سال گذشته تمرکز راه‌آهن در بازسازی و نوسازی خط به محور زاگرس و جنوب اختصاص یافت و از ۷۰۰ کیلومتر خطوط دوم، سوم و چهارم که برنامه اجرای آن را در دست داریم، ۳۰۰ کیلومتر تحت بهره‌برداری است و ۴۰۰ کیلومتر در سال ۹۷ افتتاح می‌شود.
به گفته مدیرعامل راه‌آهن در سال ۹۶ در ۴۰۰ کیلومتر خط راه‌آهن عملیات تراک‌بندی انجام شد و فاصله اعزام قطار از حالت «ایستگاه به ایستگاه»، به حالت «تراک به تراک» رسید.
وی با بیان اینکه ATC محور شرق در ۷۰۰ کیلومتر خط تحت بهره‌برداری است گفت: درهمینراستا در مسیر بافق ـ بندرعباس ATC کامل شد و در محور جنوب ۱۲ ایستگاه علائم الکتریکی داردضمن اینکه در سال ۹۶ تکمیل خطوط حومه‌ای تهران ـ گرمسار، تهران ـ پرند، کاشمر ـ‌ مشهد پیگیری و اجرا شد.
مدیرعامل راه‌آهن به سهم راه‌آهن در حمل بار کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۸۶ تا ۹۲ دائماً در حال از دست دادن سهم ریل از بازار بودیم، اما از سال ۹۳ تا به امروز با کاهش حق دسترسی جذابیت ریل افزایش یافت و سهم راه‌آهن از تعرفه به‌عنوان حق دسترسی از ۵۷درصد به متوسط ۲۰ درصد رسید و در بخش کانتینری هم سهم حق دسترسی صفر ریال است.
محمدزاده ادامه داد: کل بار حمل‌شده در تاریخ راه‌آهن تا قبل از سال ۹۲ سالانه حداکثر ۳۳ میلیون تن بود اما این رقم در سال ۹۴ به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۶ تاکنون به ۴۰ میلیون تن رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به ۴۷ میلیون تن هم برسد.
وی ادامه داد: تن کیلومتر راه‌آهن از ۲۷ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۵ امسال به ۳۰ میلیارد تن کیلومتر رسید، یک تن کیلومتر حمل بار یعنی ۱.۳ سنت صرفه‌جویی سوخت.
به گفته مدیرعامل راه‌آهن بار ترانزیتی امسال به رقم ۱.۶ میلیون تن در بخش ریلی رسید که این رقم در سال ۹۵، عدد ۱.۱ میلیون تن بود.
محمدزاده با بیاناینکه در بخش مسافری تا سال ۹۵ سهم حمل‌ونقل عمومی در کشور به دلیل تمایل شدید به حمل‌ونقل شخصی کاهش یافت گفت: بااین وجود اما راه‌آهن در سال ۹۶ رشد ۶ درصدی در مسافر و ۱۶ درصدی در بخش حومه‌ای داشت .
وی افزود: در سال ۹۵ راه‌آهن به جهت اینکه بتواند خدمات ریلی را به قیمت مناسب ارائه کند، ۷۵۰ میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به حوزه مسافری پرداخت کرد. درآمد راه‌آهن در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ ثابت بود اما هزینه‌های ما سالانه ۱۹.۵ درصد افزایش یافت.
مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: قطار مسافری که از ریل می‌گذرد به ازای هر مسافر کیلومتر ۶۴ تومان یارانه غیرمستقیم دریافت می‌کند که شامل سوخت ارزان،‌دیزل با اجاره‌های یک‌دوم تا یک‌ششم قیمت و حق دسترسی رایگان است یا اینکه برای مثال در راه‌آهن تهران ـ همدان و ملایر ـ کرمانشاه تمام هزینه‌های مسافری از محل منابع داخلی راه‌آهن تأمین می‌شود.
محمدزاده تصریح کرد: قرارداد سرمایه‌گذاری در سایت راه‌آهن آستارا امسال محقق شد و ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد تا سایت و خط آستارای ایران ـ آستارای آذربایجان کامل شود که عملیات عمرانی و تخلیه بار از سایت آستارا انجام شد.
به گفته وی در قراردادی سه‌جانبه بین کشور کره و مشارکت ایریکو و روتم کره جنوبی ۴۵۰ دستگاه ریل باکس تحویل ایران می‌شود که در ۴ سال ساخته خواهد شد.
مدیرعامل راه‌آهن در ادامه تصریح کرد: در ۴ سال آینده با توسعه زیرساخت‌های حومه‌ای ۵۰ میلیون سفر حومه‌ای فقط در اطراف تهران خواهیم داشت البته ظرفیت ایجادی ۱۰۰ میلیون سفر است ولی برنامه‌ریزی ما فعلاً برای ۵۰ میلیون سفر حومه‌ای خواهد بود.
محمدزاده همچنین گفت: سهم حومه‌ای در سه سال گذشته از ۱.۵ میلیون نفر به ۷ میلیون نفر رسید و در ۴ سال آینده این عدد به ۵۰ میلیون نفر می‌رسد.
وی از تسویه ۱۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های راه‌آهن به دولت خبر داد و گفت: در حوزه واگن‌های باری امسال ۸۰۰ واگن باری به شبکه ریلی کشور اضافه شده و می‌شود.
مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: ما در کشور به ۲۸ هزار دستگاه واگن باری فعال نیاز داریم که نقدینگی آنها باید انجام شده و در داخل تأمین شود. ضمن آنکه تولیدکننده و خریدار خصوصی خواهد بود، ‌به‌طوری‌که در قرارداد ۳ میلیارد دلاری تأمین مالی برای راه‌آهن بین راه‌آهن ایران و بانک‌های روسیه منعقد شد تا با مشارکت سازندگان ایرانی ـ روسی، خریداران ایرانی تأمین مالی بانک‌های روسیه و ضمانت راه‌آهن ایران در قالب قراردادی ۳ میلیارد دلاری واگن باری تولید شود.
محمدزاده ادامه داد: هر واگن باری اگر بیش از ۲ میلیون تن کیلومتر حمل بار داشته باشد که با احتساب ۱.۲۳ سنت صرفه‌جویی شامل ۲۶ هزار دلار صرفه‌جویی می‌شود، یعنی یک واگن باری در سه سال با صرفه‌جویی سوخت پول خود را درمی‌آورد.
اتصال به بیش از ۵ مرکز استان
وی به اتصال ریل به مراکز بار در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: بیش از ۵ مرکز بار با حمایت راه‌آهن به شبکه ریلی متصل شد؛ در سال ۹۷ نیز ۲۰ مرکز عمده بار جدید وضع می‌شود که این ۲۰ میلیون تن بار به شبکه ریلی می‌افزاید.
مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: امسال برای اولین بار کلنگ راه‌آهن دولتی ـ خصوصی کرمان ـ سیرجان به طول ۲۰۰ کیلومتر با مشارکت راه‌آهن ایران و گل‌گهر به زمین زده شد که ارزش قرارداد ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.
محمدزاده با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه‌هایی که با این مدل قرارداد نهایی شده است اتصال شلمچه به بندر امام خمینی(ره) است به استفاده از بازار سرمایه برای تأمین سرمایه حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و گفت: زمینه استفاده از ۸۰۰ میلیارد تومان بازار مالی شامل صندوق پروژه و اوراق صکوک برای شرکت‌ها فراهم کرده‌ایم.
مدیرعامل راه‌آهن افزود: همچنین هماهنگی بین راه‌آهن و مترو انجام شده است تا بلیت یکپارچه به مسافر ارائه شود. مثلاً مسافر با قطار حومه‌ای هشتگرد وارد تهران شود و سپس در همان ایستگاه قطار با اتصال به مترو از همان بلیت وارد مترو شود. همچنین در ایستگاه راه‌آهن ری بخش مسافری از باری منفک و کنار ایستگاه مترو ری می‌رود.
محمدزاده تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که ارتباط بین مترو و شبکه حمل‌ونقل ریلی در تهران ایجاد کنیم و سیستم «یک بلیت، یک سفر» در سال ۹۷ اجرایی می‌شود.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.