برنامه افزایش سرمایه بیمه رازی اعلام شد

مجید بختیاری مدیرعامل بیمه رازی گفت: با درنظر داشتن شرایط سهامداران خرد،مطالعات اولیه افزایش سرمایه این شرکت انجام وپیشنهاد آن به بورس اعلام شده است،در مرحله اول سرمایه بیمه رازی از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد و در مرحله بعد به ۵۰۰ میلیارد تومان می‏رسد . مشروح گفت و گوی اختصاصی دنیای اقتصاد با مدیرعامل بیمه رازی در ادامه می‌آید:

آقای بختیاری ، شما به تازگی مدیریت مجموعه را پذیرفتید. لطفا درباره وضعیت فنی و مالی بیمه رازی توضیح  دهید؟
دریک نمای کلی بیمه رازی برند قوی دارد، شرکت خوبی است و در بازار با نام نیکی شناخته می شود.بیمه رازی از لحاظ فنی و مالی شبیه دیگر شرکت‏های بیمه کشوراست و با تلاشی که قرار است روی این شرکت انجام شود ، نسبت به سایرین وضعیت بهتری هم پیدا می‏کند. در واقع در وضعیت فعلی کمی نیازمند بهبودی و تنظیم است که برای آن  برنامه داریم. سطح تونگری ۲ را دارد با ضریب خسارت  ۷۵ درصد ، نکته قابل توجه مطالبات بیمه رازی از خودروسازها است که در صدد رفع آن هستیم.
آیا در سال گذشته بخشی از سهم بازارتان را از دست داده‏اید؟
بیمه رازی در حوزه خودروهای صفر کیلومتر حضور بیشتری داشت، الان بخاطر همان مشکلات مطالبات معوق سهم کمتری دارد. اما در حوزه دیگری از بازار حضورفعالی دارد. بیشتر تمرکزاین شرکت در بخش حمل و نقل است و خوشبختانه امسال وضعیت بهتری در حمل و نقل هوایی دارد. قراردادی هم با هواپیمایی ماهان دارد که امیدواریم امسال هم آن را تمدید کنیم.همچنین کار خوبی را با کل فرودگاه‏های کشورداریم که تنها در بخش بیمه های درمان نیست و شامل سایر رشته ها مانند آتش سوزی و مسوولیت هم می شود. توجه داشته باشید که گاهی پیش می آید شرکت‏ های بیمه سهم بازارشان را از یک رشته بیمه ای از دست می‏دهند اما بازار جدیدی را جایگزین می‏کنند. در بیمه رازی هم سهم رشته های زیان دهی مانند اتومبیل و درمان کم می شود اما در باقی رشته‏ها وضعیت بهتری خواهیم داشت.
چالش جدی بیمه رازی چیست؟
در همه دنیا معمولا دولت‏ها هستند که کارهای کلی و عمومی مثل بهداشت، امنیت، آموزش و … را انجام می‏دهند اما اصل کار توسعه را بخش خصوصی انجام می‏دهد. بیمه رازی هم باید متوجه شود که یک شرکت بیمه کاملا خصوصی است و با صداقت بالا در شان یک شرکت خصوصی  خود را نشان دهد. اگر بتوان  قوای داخلی و پیرامون بیمه رازی به این درک برسند که خصوصی هستند و تفاوت بین خود با شرکت‏های دولتی و نیمه‏دولتی را ببینند و براساس مولفه‏های بخش خصوصی کار کنند ، جذب بخش‏های خصوصی دیگر می‏شوند. بنابراین بیمه رازی سرویس بهتری ارایه می‏دهد، سرمایه‏گذاری های خود را در حوزه توسعه محصول و خدمات گسترش می دهد ، می‏تواند با نیروهای متخصص و کارا همکاری کند و برنامه‏های بهتری را با آنها اجرا کند . در نتیجه رضایت بیشتر مشتریان را جلب خواهد کرد.  بیمه رازی می‏تواند خیلی خلاق باشد و نتایج خوبی به دست آورد. به نظر می‏رسد همه الزامات برای چنین کاری فراهم است و شرکت می‏تواند یک چهره جدیدی از خود عرضه کند به طوری که اعتماد بیشتر مردم را جلب و می تواند در زمینه محصولات و خدمات پیشرو باشد .
برنامه شا برای توسعه فعالیت‏ها و کسب بیشتر سهم بازار چیست؟
برای بیمه رازی برنامه  ۵ مرحله ای تدوین کردیم  که شامل شناخت، تنظیم اولیه، توافق روی سلسله اصول و خطوط قرمز شرکت، بازنگری و به روزرسانی برنامه‏ها و رفتن به سمت اجراست. در مرحله اول باید شناخت خوبی نسبت به شرکت داشته باشیم بعد از شناخت باید سطحی از تنظیم را ایجاد کنیم. در مرحله سوم باید روی یک سلسله اصول و چهارچوب‏ها توافق شود ، بیشتر هم خود کارکنان و مدیران باید در این چهارچوب باشند و بدانیم برنامه چیست؟  می‏خواهیم سهم خود را در بازار افزایش دهیم یا مبنا کسب سود بیشتر است؟ اخلاق چه جایگاهی دارد و خیلی چیزهای دیگر. اما در مرحله چهارم هم باید هر آنچه در مراحل قبل داشتیم را تبدیل به برنامه کنیم. این شرکت برنامه‏هایی از قبل داشته که مورد بازنگری قرار دادیم که نیازمند ۱۰ تا ۱۵ درصد اصلاح است . و در مرحله پنجم هم باید آنچه به دست آوردیم را اجرا کنیم.
ما در بیمه رازی هدفمان حتما این نیست که سهم بازار خود را افزایش دهیم ،  به سود بیشتر هم فکر می‏کنیم. در واقع بازار می‏تواند محدودتر با سود بیشتر باشد چیزی که در بخش خصوصی اهمیت دارد این است که ذینفعان را در بخش سوددهی قانع کند.
ایجاد مزیت برای شرکت نیز از دیگر اهداف ماست ، خلق محصولات جدید و  رضایت مشتریان از این مزیت‏هاست.
در شرایط اقتصادی فعلی آیا به رشد حق بیمه‏ها می‏توان امیدوار بود؟
این یک چالش بزرگ صنعت بیمه است متاسفانه تا آنجا که نرخ‏ها تابعی از قیمت مورد بیمه است این اتفاق به خودی خود می‏افتد. اتفاقا یکی از دلایل رشد حق بیمه‏ها ناشی از مولفه‏های تورم است. مثلا در بدنه خودرو نرخ‏های فنی که مشخص است پس حق بیمه را براساس همین نرخ‏های به روز شده می‏پردازند، البته اگر رشد بیمه‏ها از بیمه‏پذیری و رشد فرهنگ بیمه بود خیلی بهتر بود تا ازنرخ تورم. اما چالش اصلی در صنعت بیمه بیشتر در زمینه بیمه‏های شخص ثالث و درمان تکمیلی است که بیشترین ضریب خسارت را دارد و سهم زیادی از پوشش بیمه را به خود اختصاص می‏دهد. در شخص ثالث این مشکل بیشتر هم هست. چون خسارت را عواملی تعیین می‏کنند که از عهده بیمه‏گذار و بیمه‏گر خارج هستند یعنی در خسارت جانی قوه قضائیه نرخ را معلوم می‏کند و به یکبار ۲۰ تا ۳۰ درصد  نرخ را بالا می‏برد. مساله جایی است که حق بیمه متناسب خسارت رشد نمی‏کند چرا که دولت اعمال نظر و دخالت می‏کند.
بنابراین شرکت اقتصادی جدید و احتمال افزایش حق بیمه‏ها نه تنها کمکی به صنعت بیمه نمی‏کند بلکه مشکل هم ایجاد می‏کند. بنابراین ثبات اقتصادی بهتراست  و نرخ‏های حق بیمه هم رشد نمی‏کرد. شرایط تورمی هیچ کمکی به صنعت بیمه نمی کند بخصوص بیمه های عمر . چون اولویت مردم وضعیت اقتصادی است و افزایش نرخ تورم موجب کاهش استقبال مردم به بیمه های عمر می شود.
بیمه رازی نخستین شرکتی بود که از شرکت‏های اعتبارسنجی خارجی رتبه دریافت کرده آیا این رتبه هنوز اعتبار دارد و چه تاثیری روی فعالیت‏های شرکت دارد؟
تا الان که شرکت رتبه‏بندی خارجی اعلام نکرده این رتبه اعتبار ندارد و نظر جدیدی نداده است . البته من هم به عنوان مدیرعامل جدید دوست دارم این راه را ادامه دهم اما فرصت نشده است. اول باید به ساماندهی فکر کنیم و بعد دوباره دنبال این رتبه‏بندی باشیم. بانک‏ها، بیمه‏ها و موسسه‏های بزرگ باید به استانداردهایی برسند و به وسیله رتبه‏ها مورد اعتماد بیشتری قرار گیرند. این موضوع در آینده خیلی می‏تواند به نفع بیمه رازی باشد و با این کار ما در آینده وضعیتی ایجاد می‏کنیم که مشتریان با اعتماد بیشتری بیمه رازی را انتخاب کنند.
نظرتان درباره تغییرات هیات مدیره شرکت چیست؟
هیات مدیره تغییراتش انجام شد اعضای قبلی خیلی خوب بودند افراد جدید هم چهره‏های سرشناسی هستند از جمله دکتر طهماسب مظاهری، وزیر اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی و رییس کل اسبق بانک مرکزی بودند. اندوخته سنگینی از دانش اقتصادی را به همراه دارند و تجربه اقتصادی بزرگی دارند؛ بیمه رازی محلی باشد که ایشون دیدگاه‏های خود را مطرح کند و به شرکت کمک کنند.بنابراین نحوه مطرح شدن مباحث در هیات مدیره را تغییر دادیم و در جلساتی که ایشون هستند مسائل کلان صنعت بیمه را مطرح می‏کنیم بلکه در بخشی از مسائل کلی صنعت بیمه از طریق ایشون تاثیرگذار باشیم.
آیا برنامه‏ای برای افزایش سرمایه دارید؟
بله. مطالعات اولیه آن انجام شده پیشنهادمان را هم به بورس دادیم و باید موضوع سهامداران خرد را نیز  نظر داشته باشیم. در مرحله اول از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان می‏رسیم و در مرحله بعد به ۵۰۰ میلیارد تومان می‏رسیم.
البته با برنامه‏ هایی که داریم امیدواریم سهامداران را متقاعد کنیم و تا یک هزار میلیارد تومان هم سرمایه خود را افزایش دهیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.