ماجرای انبارنشینی دو نقاشی‌ شاخص به‌خاطر خط قرمزها

ادامه تهران‌گردی مسجدجامعی رییس شورای شهر در موزه هنرهای معاصر تهران

رییس موزه هنرهای معاصر تهران می‌گوید: تعداد آثاری که در گنجینه موزه هنرهای معاصر وجود دارد و شرایط نمایش در ایران را ندارند، زیاد هستند اما فقط دو اثر از آنها شاخص و منحصر به فرد هستند که یکی از آنها متعلق به «فرانسیس بیکن» و دیگری «گابریل رنار» است.

احسان آقایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر که قابل نمایش نیستند، اظهار می‌کند: آثار موزه هنرهای معاصر سه دسته هستند؛ دسته‌ای از آثار منحصر به فرد هستند که فقط در ایران وجود دارند. دسته‌ای دیگر نسخه‌دار هستند که این آثار در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد، بخش عمده‌ای از کارهای پیکاسو که در گنجینه موزه وجود دارند، نسخه‌دار هستند و نمی‌تواند خیلی مخاطب جذب کند. حتی مجسمه زیبایی که با عنوان «میمون و بچه» می‌شناسیم، نسخه‌دار است و نمونه‌ی آن در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد.

او اعلام می‌کند: اثر «نقاش و مُدلش» پیکاسو جزو مجموعه‌های منحصر به فرد است که فقط در موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد که به دوره‌های شاخص و خاکستری پیکاسو معروف است و می‌تواند جزو آثاری باشد که گردشگران خارجی برای آن به ایران سفر کنند.

رییس موزه هنرهای معاصر اضافه می‌کند: نقاشی جکسون پولاک (نقاشی دیواری روی زمینه‌ی قرمز هندی)، «نقاش و مدلش» پیکاسو، کار سه لته فرانسیس بیکن، «طبیعت بی‌جان و باسمه ژاپنی» اثر پل گوگَن و کاری هم از گابریل رنار جزو کارهای منحصر به فرد موزه هنرهای معاصر تهران هستند.

آقایی درباره اینکه افکار عمومی معتقدند بسیاری آثاری که در گنجینه موزه هنرهای معاصر وجود دارد، قابل نمایش نیست، توضیح می‌دهد: فرهنگ کشور ما خطوط قرمزی دارد که برخی تصاویر در عُرف جامعه‌ پذیرفته شده نیست. اما برخلاف آنچه در افکار عمومی هست و آن را مطرح می‌کنند، تعداد کارهای ارزشمند و قابل نمایش در گنجینه زیاد نیست. مابقی کارهایی که در ایران قابل نمایش نیستند، جزو آثار نسخه دار هستند که مشابه آنها در کشورهای دیگر وجود دارد و می‌توان با یک جستجوی ساده اینترنتی  آنها را دید.

او همچنین درباره‌ی گزارش نیویورک تایمز مبنی بر نمایش ۵۰۰ اثر هنری برجسته با عنوان «پرتره، طبیعت بی‌جان و منظره» از (۲ اسفند ۹۷ تا ۳۱ فروردین‌ماه ۹۸) در موزه هنرهای معاصر، که پیش از این در ایسنا، منتشر شده بود، اظهار می‌کند: برنامه ریزی برای این نمایشگاه از ماه‌ها قبل صورت گرفته بود که من نیز عضو کمیته کیوریتوری آن بودم.

رییس موزه هنرهای معاصر با بیان اینکه این خبر در گفت‌وگوی روزنامه آرت با یک کیوریتور هلندی به نام تایس فیسر که حدود دو ماه پیش انجام گرفته، منتشر شده است، اعلام می‌کند: قرار بود آقای فیسر این نمایشگاه را کیوریت کند. با توجه به اتفاقاتی که در تعمیرات موزه هنرهای معاصر افتاد و طولانی شدن این روند، زمانی که برای این کار اعلام شده بود، فعلا منتفی شده است. اما با توجه به اتفاقاتی که در یک سال اخیر در کشور افتاده است و با گران شدن مصالح ساختمانی، روند مرمت موزه هنرهای معاصر طولانی‌تر می‌شود.

آقایی اظهار می‌کند: اعتباری که برای مرمت موزه در نظر گرفته بودند، پیش از مشکلات فعلی اقتصادی بوده است و باید اعتبار بیشتری برای این کار اختصاص پیدا کند. به دلیل اینکه روند افزایش بودجه در دولت، زمان می‌برد، به ناچار روند بازسازی موزه طولانی شده و قطعا این نمایشگاه در تاریخی که اعلام شده، برگزار نمی‌شود تا زمان دقیق بازگشایی موزه اعلام شود.

او اضافه کرد: زمان پایان مرمت موزه تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مشخص شده و با توجه به شرایط به وجود آمده، اگر به نتیجه برسیم و تا آن زمان بازگشایی شود، زمان نمایشگاهی که قرار است برگزار کنیم نیز تعیین می‌شود.

رییس موزه هنرهای معاصر درباره آثاری که قرار است در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار بگیرد، توضیح می‌دهد: آثاری که آقای تایس در آن گزارش اعلام کرده، آثاری است که علاقمندان به هنر، آنها را بارها در ایران دیده‌اند و اتفاق عجیبی نیست. در دوره‌ای که مدیر موزه هنرهای معاصر بودم به خاطر دارم در نمایشگاه «از امپرسیونیسم تا امروز» در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۲ اثر از پیکاسو به نمایش گذاشتیم و پیش از این نیز در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. کار جدیدی در این مجموعه نیست که کسی آن را قبلا ندیده باشد اما نمایشگاه پیش‌رو چینش و خوانش متفاوتی خواهد داشت.

print


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.